iPhone 14 Pro
مقایسه گوشی‌های جدید کمپانی اپل سری iPhone 14

کمپانی Apple زودتر از زمانی که طرفداران آیفون انتظار می‌کشیدند، از سری iPhone 14 رونمایی کرد، یعنی در سپتامبر 2022.

این سری شامل آیفون 14 ، آیفون 14 پلاس ، آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرومکس می‌باشد.

با توجه به تغییرهای مهمی که هم در ظاهر و هم در ساختار و ویژگی‌های این سری اجرا شده، می توان گفت این رونمایی زودهنگام دل هواداران آیفون و دنیای تکنولوژی را شاد کرده است.

یکی از تغییرهای اساسی، کوچک‌تر شدن ناچ بالای نمایشگر گوشی در iPhone 14 pro و iPhone 14 Promax و تبدیل آن به یک پنل کوچک کپسولی شکل است که دوربین سلفی و حسگرهای Face ID را در خود جای داده است؛ این‌کار به زیبایی بیشتر این دو مدل کمک کرده، اما همچنان دو مدل iPhone 14 Plus و iPhone 14 ناچ را حفظ کرده اند تا یادآور نمای کلاسیک گوشی‌های آیفون باشند.

همچنین با توجه به استقبال کم مشتریان از آیفون‌های مینی در سری‌های پیشین، اپل قید ساخت iPhone 14 mini را زده و فقط 14 Plus جذاب و بزرگ را که از هر سه نسخه دیگر 14ها بزرگ‌تر (اما سبک‌تر از iPhone 14 Pro & Promax) است، به خریداران ارایه کرده است.

اگر طراحی سری 14 آیفون را روی یک پیوستار ببریم، iPhone 14 و iPhone 14 Plus در یک سو و iPhone 14 Pro و iPhone 14 Promax در سوی دیگر قرار می‌گیرند، و هر دو گروه دارای تفاوت هایی جزیی باهم‌اند.

یک تفاوت مهم، نه در نمای گوشی که در قطعه‌های سازنده ایجاد شده؛ چیپست 4 نانومتری A16 Bionic اپل است که فقط برای iPhone 14 Pro و iPhone 14 Promax کار گذاشته شده، در مقابل چیپست 5 نانومتری A15 Bionic در iPhone 14 Pro و iPhone 14 Promax قرار داده شده است.  که نسخه A16 20درصد مصرف باتری کمتری نسبت به A15 و افزایش 50 درصدی پهنای باند نسبت به cpu سری 13 دارد.

پردازنده گرافیکی اما در هر چهار مدل یکی است، پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای Apple . از دلایل اصلی عملکرد درخشان iPhone 14 Pro و iPhone 14 Promax در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های سنگین (در کنار سیستم‌عامل و….) بهره گرفتن از این قطعه‌هاست؛ به ویژه در iPhone 14 Promax که به حق پرچم‌دار مارکت اسمارت‌فون‌هاست و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

یک تفاوت دیگر در آیفون‌های سری 14، دوربین آنهاست. دو گوشی iPhone 14 و iPhone 14 Plus در پنل پشتی دارای دو لنز واید و اولتراواید 12 مگاپیکسلی و در پنل جلو هم یک لنز واید 12 مگاپیکسلی هستند (که این لنز در هر 4 مدل سری 14 یکسان است). درصورتی‌که برای iPhone 14 Pro و Promax iPhone 14 سه لنز واید 48 و تله‌فوتو 12 و اولتراواید 12 مگاپیکسلی در پشت گوشی استفاده شده که باعث ضخامت یک میلیمتر بیشتر در قیمت جزیره لنز نسبت به دو مدل دیگر شده است.

اپل عنوان کرده دوربین آیفون‌های 14 دو تا دو و نیم برابر نسبت به سری 13 آیفون، عکس‌های بهتری را در شرایط نوری یکسان ثبت می‌کنند.

با دوربین‌های پنل پشت و سلفی سری 14 آیفون می‌توان با رزولوشن 4K فیلم‌برداری کرد، و یا از Cinematic Mode برای فیلم‌برداری جذاب‌تر بهره گرفت. اپل ادعا می‌کند با قرار دادن حالت فیلم‌برداری گوشی روی این گزینه ، کیفیت نهایی فیلم در حد فیلم‌های هالیوود از آب درخواهد آمد! چرا که ماژول‌ها به صورت خودکار روی مهم‌ترین سوژه‌هایی که در قاب وجود دارد متمرکز می‌شوند، آن هم در شرایطی که امکان فیلم‌برداری 4K با سرعت 24 فریم بر ثانیه وجود دارد، یعنی همان درجه‌ای از سرعت که در برخی فیلم‌ها شاهد آنیم.

دومین نکته جالب در قابلیت‌های ست شده در بخش فیلم‌برداری این سری از آیفون‌ها، استفاده از حالت Action Mode است که به کاربر اجازه می‌دهد در حال حرکت یا حتی دویدن با کمترین لرزش و جابجایی ممکن از سوژه فیلم بگیرد؛ مانند زمان‌های ورزش کردن و یا فیلم گرفتن از تعقیب سوژه‌های در حال حرکت (قابل توجه ورزشکاران، توریست‌ها و توریسم‌بلاگرها، و مادرانی که به فیلم‌برداری از کودکان‌شان در حال بازی علاقه دارند). با این ویژگی نتیجه کار یک فیلم بسیار حرفه‌ای و دور از انتظار خواهد بود!

درباره دوربین واید 12 مگاپیکسلی سلفی هم باید گفت که می‌توان ثبت تصویر را در نور کم با کیفیتی 2 برابر بهتر و با ضبط جزییات بیشتر انجام داد. رزولوشن و کارایی‌های این لنز در هر 4 مدل سری 14 آیفون یکسان است.

پیش از اینکه به مقایسه نمایشگرها برسیم، بهتر است ابتدا نوآوری لذت‌بخش اپل در سری 14 را بررسی کنیم. درست است که برخلاف شایعه‌های پیش از رونمایی در سپتامبر، تبدیل اندازه ناچ به یک حفره کوچک، چندان محقق نشد و تغییر ایجاد شده کمتر از حد انتظار بود، اما اپل با اکتیو کردن پیکسل‌های این بخش نمای جالبی به کار داد و نوعی دسترسی آسان و فوری به پروسه‌های در حال انجام را به کاربر ارایه داد که برای همه تازگی داشت و نام آن را به درستی Dynamic Island گذاشت.

کمپانی اپل به کنایه از Dynamic Island به عنوان “تجربه‌ای که بازی را به‌نفع آیفون 14 تغییر می‌دهد” نام برده و در توصیف این جزیره کوچک بیان می‌کند که سرگرمی و عملکرد را در یک فضای تعاملی با هم ترکیب کرده؛ با امکان نمایش، کنترل و شخصی‌سازی هشدارها، نوتیف‌ها، مپ و سایر قابلیت‌های مورد استفاده کاربر.

نمایش و کنترل موزیکی که در حال پخش است، تایمر تماس، نمایش رکورد صدا، کانکت شدن به اپلیکیشن‌های مورد علاقه کاربر و اعلام نوتیف آن‌ها و…. از جمله کارهایی است که می توان در این جزیره کوچک و کاربردی انجام داد. با یک لمس کوتاه در Dynamic Island می‌توان وارد اپ موردنظر شد و با نگه داشتن آن اندازه جزیره بزرگ‌تر شده و اجازه کنترل برنامه را به کاربر می‌دهد. جزیره پویا که دارای تکنولوژی Always-On display نیز هست، هم باعث کاربردی‌تر شدن این بخش شده و هم آن را جالب و خاص کرده؛ بیشترین استفاده از فضایی کوچک در یک دیوایس سراپا هوشمند!

رسیدیم به بحث نمایشگر آیفون‌های سری 14. در این بخش اپل با تبدیل ناچ به Dynamic Island فضای بیشتری را در اختیار اسکرین قرار داده (برای آیفون 14 و 14 پرو 6.1 اینچ و برای 14 پلاس و 14 پرومکس 6.7 اینچ) و توانسته در بحث روشنایی تصویر با بالا بردن بیشینه نرخ روشنایی صفحه (تا 2000 نیت در محیط های پرنور)  سری 14 را در جایگاهی بالاتر از Samsung Galaxy S22 Ultra قرار دهد.

تراکم 460 پیکسل در هر اینچ (به جز 14 پلاس با تراکم 458) خبر از کیفیت تصویر بسیار عالی گوشی‌های سری 14 می دهد؛ همچنین به‌کارگیری رزولوشن 1170 در  2532برای iPhone 14، 1179 در  2556 برای iPhone 14 Pro، رزولوشن‌های خیره‌کننده 1290 در  2796برای iPhone 14 Promax و 1284 در  2778برای iPhone 14 plus.

اپل برای محافظت از این نمایشگرها، از یک شیلد سرامیکی بهره برده و برای بدنه سری 14 آیفون نیز از شیشه برای پشت بدنه گوشی، و آلومینیوم برای فریم استفاده کرده است.

این بدنه طبق انتظارها، گواهی IP68 را هم دارد که می‌توان با اعتماد به آن سری 14 آیفون را تا نیم ساعت در آب تا عمق 6 متری نگه داشت بدون آنکه آسیبی به دستگاه وارد شود.

در بحث رنگ‌بندی، اپل برای iPhone 14 Pro و iPhone 14 Promax بسیار خوش‌سلیقه عمل کرده و در کنار رنگ‌های پرطرفدار مشکی و طلایی و نقره‌ای که معمولا مشتری‌های ثابت خود را دارند، یک رنگ بنفش تیره و جذاب (یا از نگاه برخی ارغوانی) نیز ارایه کرده تا با انتخاب این رنگ خاص برای پرچم‌دارش سنگ تمام بگذارد.

این رنگ‌ها در iPhone 14 و iPhone 14 Plus متفاوت بوده و شامل مشکی، سپید، قرمز، آبی‌نقره‌ای و بنفش یاسی می‌شوند.

قابلیت شخصی‌سازی گسترده‌ای که به لطف سیستم‌عامل IOS 16 برای آیفون سری 14 در نظر گرفته شده، امکانات جالبی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. مانند ستینگ ویژه برای لاک‌اسکرین (قفل صفحه) که به فرد امکان قرار دادن تصویرهای دلخواه روی لاک‌اسکرین یا دریافت آپدیت از نوتیفیکیشن‌های اپ‌های دلخواه و…. را می‌دهد.

برای سیم‌کارت، اپل به سادگی سری 14 iPhone را در بازار آمریکا با قابلیت دریافت eSIM طراحی کرده تا هم امنیت سیم را در صورت گم کردن یا دزدیده شدن دیوایس افزایش دهد و و هم به کاربر امکان افزودن شماره‌های بیشتر را در یک گوشی بدهد. در نسخه مخصوص بازار چین سیم‌کارت از نوع نانوسیم بوده و برای نسخه جهانی هم سیم‌کارت از نوع نانو یا eSIM طراحی شده است.

ناگفته نماند داخل جعبه این سری از آیفون‌ها نیز مانند سری 13، فقط خود گوشی و کابل تبدیل USB 2.0 به لایتنینگ قرار دارد.

به‌هنگام انتخاب و خرید، یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها برای کاربران، گنجایش باتری گوشی و توانایی نگهداری شارژ در کاربردهای روزمره است. اپل در سری 14 برای آیفون 14 یک باتری لیتیوم یونی 3279 (با توان پخش ویدیو تا 20 ساعت) و برای آیفون 14 Pro یک باتری 3200 میلی‌آمپرساعتی قرار داده که جوابگوی استفاده روزانه باشد، اما با گذاشتن باتری 4323 میلی‌آمپرساعتی برای آیفون 14 Plus (تا 26 ساعت توان پخش ویدیو) حسابی طرفداران گوشی‌های بزرگ آیفون را خوشحال کرده، همچنین برای 14 Promax هم همان باتری را قرار داده تا خیال هواداران پرچم‌دار جدید آیفون از بابت عمر باتری آسوده باشد.

در پایان، دو ویژگی امنیتی مهم سری 14 آیفون را یادآور می‌شوم که ارتباط مستقیم با جان و سلامتی کاربر دارد. نخستین ویژگی توانایی تشخیص تصادف (Crash Detection) و برقراری تماس اورژانسی برای درخواست کمک است. بنابه‌گفته شرکت اپل، این ویژگی با کمک “حسگر شتاب‌سنج، تغییر ناگهانی در جهت حرکت شخص، تغییر فاحش در فشار محیط به کمک حسگر فشارسنج، شنیده شدن صدای بسیار بلند، بررسی اخبار آنلاین تصادف‌ها و همچنین از سر گذراندن تست‌های آزمایشگاهی گوناگون و شبیه‌سازی الگوریتم‌های منطبق با سانحه” می‌تواند هرگونه تغییر ناگهانی در مقیاس‌های گفته شده را حس کند و چنانچه تشخیص دهد که دارنده گوشی دچار سانحه شده، با برقراری تماس اورژانسی (به‌طور مثال در آمریکا با 911) به حفظ جان صاحب خود کمک می‌کند.

این ویژگی در کنار پیام ماهواره‌ای اورژانسی (Emergency SOS via satellite) که دومین ویژگی امنیتی تعبیه شده در سری آیفون14 است، قابلیت‌های نوینی هستند که درحال حاضر فقط در آمریکا و کانادا قابل استفاده‌اند.

Emergency SOS via satellite یک اپلیکیشن است که اگر شخص در موقعیتی قرار گرفت (مانند طبیعت بکر) که بدون آنتن و در معرض خطر است، و در صورت نبود سیگنال رادیویی، با کمک ارتباط شبکه‌ای ماهواره‌ای می‌تواند لوکیشن خود را به دیگران بفرستد و درخواست کمک فوری کند. این پیام‌ها از 15 ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسد.

هر دو این آپشن‌های امنیتی، نقش آیفون 14ها را از یک صرفا اسمارت‌فون، به همراهی قابل اعتماد و همه‌فن‌حریف ارتقا می‌دهند. و جدا از همه ویژگی‌ها و قابلیت‌های پرشمار و جالب آیفون 14ها، دلیل دیگری را برای خرید سری 14 iPhone به خریدارانی که سبک زندگی ماجراجویانه‌ای دارند و شاید هنگام انتخاب تلفن همراه دچار سردرگمی شده‌اند، ارایه می‌دهد.