S22 ULTRA
بررسی گوشی سامسونگ Galaxy S22 Ultra 5G

فوریه امسال، سامسونگ از یکی از جذاب‌ترین گوشی‌های پرچم‌دار خود رونمایی کرد: Galaxy S22 Ultra

این گوشی که تلفیقی از سری S و سری Note است، نشان می‌دهد سامسونگ این دو لاین متفاوت را که فقط در یک سری جزییات و البته داشتن قلم باهم فرق داشتند، یکی کرده و گوشی هوشمندی که مدت‌ها بازار در انتظار آن بود را به کاربران عرضه کرد. در واقع این نخستین گوشی سامسونگ سری S است که قلم دارد و به گونه‌ای طراحی شده که سری Note را تداعی کند.

Galaxy S22 Ultra در چهار رنگ مشکی، سبز، سپید و شرابی زیبا طراحی شده و نمای مات بدنه این زیبایی رو دوچندان کرده است؛ هرچند همین عامل باعث شده گوشی کمی در دست سر بخورد.

ساخت و طراحی بدنه Galaxy S22 Ultra به جز زیبایی و ظرافت، حرف‌های جالب‌تری نیز برای گفتن دارد. سامسونگ برای ساخت قطعه‌های پلاستیکی به‌کار رفته در این گوشی، از یک‌سری زباله و مواد رها شده در طبیعت استفاده کرده و با بازیافت حجم بالایی از آنها توانسته هم از آسیب بیشتر به اکوسیستم جلوگیری کند و هم 20 درصد (مقدار نسبی) از متریال پلاستیکی مورد نیاز خود را از همین مواد بازیافت شده به‌دست آورد. البته این به معنای ارزان تمام شدن این قطعه ها نیست، چرا که تکنولوژی بازیافت و تبدیل این مواد به متریال نهایی مورد استفاده برای ساخت گوشی، گران‌قیمت است.

برای فریم S22 Ultra نیز از نوعی آلومینیوم جدید به نام Armor استفاده شده که در برابر خط‌وخش مقاوم است و همچنین بدنه گوشی از شیشه بسیار مقاوم Gorilla Glass Victus+ ساخته شده است.

در خصوص قلم جای گرفته در Galaxy S22 Ultra، باید گفت S21 Ultra نخستین گوشی سری S بود که از قلم پشتیبانی می‌کرد (خودش قلم نداشت)، اما اکنون Galaxy S22 Ultra قلم مخصوص به خود را دارد.

با توجه به شکل صاف لبه‌های بالا و پایین S22 Ultra و مدل گوشه‌ها، و همچنین قلم تعبیه شده در این گوشی، می‌توان گفت Galaxy S22 Ultra از لحاظ نام در سری S قرار دارد اما از بابت شکل ظاهری و با توجه به قلم همراهش به Noteها شباهت بیشتری دارد.

بدنه خوش‌تراش اما کمی سنگین Galaxy S22 Ultra 5G (این سنگینی با توجه به اندازه این گوشی و باتری قدرتمند 5000 میلی‌آمپری به چشم نمی‌آید) دارای گواهینامه IP68 در برابر نفوذ آب و گردوخاک است و تا عمق یک و نیم متری آب تا 30 ثانیه دوام می‌آورد.

کمپانی سامسونگ از تراشه 4نانومتری Exynos 2200 در نسخه اروپا و تراشه 4نانومتری اسنپدراگون 8 نسل 1 برای نسخه‌های دیگر بهره برده است. پردازنده مرکزی گوشی Galaxy S22 Ultra هشت هسته‌ای بوده و به گفته سامسونگ 30 درصد انرژی کمتری نسبت به نسل‌های قبلی مصرف می‌کند؛ پردانده گرافیکی آن نیز Aderno 730 و برای نسخه اروپا Xclipse 920 می‌باشد که دارای 25درصد مصرف انرژی کمتر و تا 4 برابر عملکرد بهینه‌تر و سریع‌تر است.

سیستم عامل این گوشی اندروید 12 و رابط کاربری آن One UI 4.1 است که به کاربر اجازه می‌دهد تا بخشی از حافظه گوشی را به عنوان رم مازاد (2-4-6-8 به میزان دلخواه) انتخاب کند.

گوشی Galaxy S22 Ultra قابلیت دریافت کارت حافظه خارجی را ندارد، اما در چهار نسخه 128 گیگابایتی با رام 8، 256 گیگابایتی با رام 12، 512 گیگابایتی با رام 12 و 1 ترابایتی با رام 16 ارایه شده که

بسته به نیاز، انتخاب هریک می‌تواند فضای ذخیره‌سازی مورد انتظار کاربر را فراهم کند تا عدم پشتیبانی از حافظه خارجی چندان مهم نباشد.

قلم استایلوس به‌کار گرفته شده در S22 Ultra توانسته با تایم پاسخ‌دهی 2.8 میلی‌ثانیه پیشرفت چشمگیری نسبت به قلم‌های پیشین مثلا در Note 20 Ultra داشته باشد؛ که این بهینه‌سازی زمان پاسخ‌دهی، چون با ارتقای فناوری تشخیص قلم (Wacom)، عملکرد روان‌تر و سریع‌تر و امکان افزودن صفحه وب به یادداشت‌ها همراه شده، قلم مورد بحث را به برگ برنده S22 Ultra 5G تبدیل کرده است.

ناگفته نماند تعداد زبان‌هایی که در نوشتار با این قلم پشتیبانی می‌شوند به 88 زبان رسیده، هریک از این زبان‌ها که بنویسید دستگاه می‌تواند دست‌خط شما را به نوشتار تایپی تبدیل کند. یک ویژگی جذاب دیگر قلم Galaxy S22 Ultra، امکان سینک شدن با تبلت‌های قلم‌دار سامسونگ است.

می‌رسیم به بررسی نمایشگر بسیار حرفه‌ای 608 اینچی Galaxy S22 Ultra : این صفحه‌نمایش که می تواند در نورهای گوناگون محیطی خوانایی و وضوح خود را به بهترین نحو حفظ کند، دارای فناوری AMOLED 2X است، حدود 90 درصد از پنل جلویی گوشی را به خود اختصاص داده و دارای تراکم پیکسلی خیره‌کننده 500 پیکسل بر اینچ است!

نرخ نوسازی (بسته به نوع کاربری تنظیم شده برای نمایشگر) از لحاظ تطبیق‌پذیری نسبت به مدل‌های پیشین ارتقا داشته و بین 0 تا 120 هرتز حرکت می‌کند. این ارتقا شامل روشنایی صفحه نمایش هم می‌شود که بنابه‌گفته سامسونگ بیش از 20 درصد بیشتر نسبت به نسخه‌های قبلی است. در واقع Galaxy S22 Ultra با استفاده از تکنولوژی Vision Booster توانسته روشنایی و کنتراست رنگی بهینه‌تری را به نمایش بگذارد.

سنسور اثر انگشت با فناوری اولتراسونیک نیز همچون گذشته در پایین نمایشگر قرار دارد.

یکی از ویژگی‌هایی که کاربر در خرید گوشی هوشمند همواره به عنوان یک ملاک انتخاب مهم در نظر می‌گیرد، دوربین گوشی است. دوربین‌هایی که در چند سال اخیر برای اسمارت‌فون‌ها طراحی و ساخته می‌شوند، تا حد زیادی کاربران را از خرید دوربین‌های دیجیتال حرفه‌ای بی‌نیاز کرده‌اند.

سامسونگ نیز برای اثبات پرچم‌دار بودن Galaxy S22 Ultra، از 4 ماژول دوربین با دیزاین به اصطلاح جزیره‌ای بهره گرفته است. این لنزها که هر یک جداگانه در پشت گوشی قرار گرفته‌اند و برخلاف مدل‌های پیشین سری S که لنزها روی یک پنل فلزی مجزا در پشت گوشی سوار می‌شدند، مستقیم روی بدنه پشتی در بالا و سمت چپ دستگاه قرار گرفته‌اند که با توجه به برجستگی کوچک هر لنز، نمای خاص و جذاب‌تری به S22 Ultra داده است.

دوربین 4گانه اصلی شامل یک لنز از نوع واید با رزولوشن 108 مگاپیکسل، یک لنز اولتراواید با رزولوشن 12 مگاپیکسل، یک لنز 10 مگاپیکسلی پریسکوپی تله‌فوتو (دارای فوکس خودکار Dual Pixel و مناسب برای عکاسی ماکرو) و یک لنز تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی است.

این چهار لنز مجهز به فناوری فوکس خودکار، فلش LED، عکاسی پانوراما، عکاسی HDR خودکار و OIS هستند. بنابراین می‌توان گفت بین این گوشی و S21 Ultra تفاوت خاصی در کلیت بحث دوربین دیده نمی‌شود.

اما نوآوری‌هایی که سامسونگ برای دوربین Galaxy S22 Ultra مانند نرم‌افزار Expert Raw در نظر گرفته، باعث شده امکان ویرایش عکس، کاهش نویز، افزایش شارپ‌نس و بهبود نمایش جزییات عکس وجود داشته باشد. همچنین لرزشگیر اپتیکال به‌کار گرفته شده در دوربین جلوی لرزش شدید را می‌گیرد. وجود قابلیت‌های دیگری در دوربین S22 Ultra مانند Auto Framing (گشوده‌تر کردن فریم عکس برای جای دادن همه افراد داخل قاب و تشخیص آنها تا سقف 10 تَن)، Super Steady ، Super HDR و …. باعث شده است تا این پرچم‌دار جدید سامسونگ، به‌واقع به بهترین دوربین از لحاظ هوش مصنوعی، سرعت پردازش و کیفیت خروجی نهایی عکس‌ها تبدیل شود.

فیلمبرداری دوربین Galaxy S22 Ultra نیز با فناوری تثبیت تصویر نیرومند Super Steady و با خروجی 8K با سرعت 240 فریم بر ثانیه، 4K با سرعت 60/30 فریم بر ثانیه، 1080P با سرعت 240/60/30 فریم بر ثانیه، و 720P با سرعت 960 فریم بر ثانیه می‌باشد.

در پنل جلویی Galaxy S22 Ultra هم، یک لنز واید 40 مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی قرار داده شده که دارای فناوری‌های فوکس خودکار و عکاسی HDR خودکار است و با توجه به توانایی فیلمبرداری با رزولوشن‌های 4K با 60/30 فریم بر ثانیه و 1080P با سرعت 30 فریم بر ثانیه به بهترین شکل انتظار کاربر را هنگام عکسبرداری، فیلمبرداری و ویدیوکال برآورده می‌کند.

سامسونگ 2 اسپیکر استریو یکی در لبه بالایی و دیگری در لبه پایینی فریم قرار داده که توسط AKG تنظیم شده‌اند، بنابراین کیفیت صدای خروجی بسیار خوب و رضایت‌بخش است؛ اما نسبت به دیگر پرچم‌داران برندهای دیگر ویژگی خاصی برای گفتن ندارد.

همچنین این گوشی پورت مخصوص جک 3.5 میلی‌متری ندارد.

گوشی Galaxy S22 Ultra 5G دارای تکنولوژی‌های ارتباطی مانند بلوتوث 5.2، NFC ، و Wifi 6E است و امکاناتی چون Samsung Pay (سرویس پرداخت سامسونگ)، سامسونگ Dex (تجربه کاربری چندگانه و حرفه‌ای بین گوشی و تبلت با کامپیوتر شخصی کاربر)، دستیار هوشمند Bixby و سنسور تشخیص اثر انگشت اولتراسونیک است.

کمپانی سامسونگ برای باتری این گوشی بالارده جذاب خود، از باتری 5000 میلی‌آمپری لیتیوم یونی بهره گرفته که قابلیت شارژ فوری 45 وات، فست‌شارژ بی‌سیم 15 وات و شارژ بی‌سیم معکوس 4.5 وات را داراست.

البته می‌دانیم که سامسونگ کلگی شارژر و کابل شارژ را همراه با S22 Ultra ارایه نمی‌کند و باید آنها را جداگانه خریداری کرد، و با دیدن جعبه کوچک این گوشی هم می‌توان متوجه نبود شارژر در آن شد؛ نکته جالب اینکه این جعبه بدون هیچ استفاده‌ای از پلاستیک و فقط با بهره گرفتن از ماده‌های بازیافتی تهیه شده است (همانند آیفون 13)، که اینکار، تلاش این غول دنیای تکنولوژی را برای سازگاری هرچه بیشتر با طبیعت و به‌دست آوردن رضایت مشتریانی که نگرانی‌های زیست‌محیطی دارند، نشان می‌دهد.

در پایان، اگر از هواداران برند پرآوازه سامسونگ باشید، نگرانی از بابت بودجه پرداختی در خرید گوشی نداشته، و خواهان داشتن یک سامسونگ پرچم‌دار همراه با یک قلم همه‌چیزتمام باشید، بدون شک خرید Galaxy S22 Ultra 5G را به شما پیشنهاد می‌دهیم.