گزارش فروش غولهای سازنده موبایل
مروری بر بازار جهانی موبایل 2022 و سهم دو ابرکمپانی سامسونگ و اپل

در سه‌ماهه سوم سال 2022 بیش از 300 میلیون گوشی تلفن همراه در سراسر جهان به فروش رفت. رقمی چشمگیر اما دارای روند کاهشی نسبت به همان زمان در 2021 ! در ادامه سال این عدد در سه‌ماهه پایانی به بیش از 304 میلیون دستگاه رسید. همچنین مقام کم‌فروش‌ترین سه‌ماهه سال را هم سه‌ماهه دوم 2022 با فروش نزدیک به 295 میلیون گوشی از آن خود کرد.

تعداد فروش جهانی در سال 2022 عدد 1.2 میلیارد دستگاه موبایل اعلام شد که با کاهش 12 درصدی رشد همراه بود. البته سامسونگ Samsung همراه با اپل Apple، همچنان جزو دو کمپانی سردمدار عرضه‌کننده موبایل در جهان بودند، طوری که سایر رقیبان با اختلاف زیادی نسبت به این دو در رده‌های بعدی جدول فروش قرار گرفتند.

کمپانی اپل در سه‌ماهه پایانی 2022 نزدیک به 74 میلیون دستگاه موبایل فروخت و نسبت به سه‌ماهه سوم سال افزایش 41.6 درصدی را در این بخش از صادرات خود داشت. کل تلفن‌های هوشمند فروخته شده این شرکت در بازار جهانی این سال 301.5 میلیون قطعه بود.

کمپانی سامسونگ هم طبق گفته سخنگوی خود در سه‌ماهه پایانی سال با فروش نزدیک به 60 میلیون موبایل در رتبه دوم فروش قرار گرفت.

روشن است که تولیدکنندگان جهانی اسمارت‌فون از فروش سال 2022 رضایت چندانی نداشتند، چرا که کل گوشی‌های خریداری شده در جهان در این سال 1 میلیارد و 207 میلیون دستگاه بود که در مقایسه با 2021 (بیش از 1 میلیارد و 340 میلیون) میزان 9.9% کاهش داشت.

گریزی هم به عملکرد فروش برندهای چینی در مارکت جهانی می‌زنیم. در مقایسه با سامسونگ و اپل و همراستا با افت جهانی فروش، شرکت‌های شیائومی Xiaomi، اپو OPPO و ویوو vivo بیشترین آسیب را از این کاهش فروش داشتند و تنها برند چینی که توانست رکورد رشد سالانه خود را نگه دارد! آنر HONOR بود که 59 میلیون دستگاه را در کل سال 2022 (برابر با فروش سامسونگ در سه‌ماهه پایانی همین سال) به فروش رساند. شگفت‌زده می‌شویم وقتی رقم فروش 40 میلیون دستگاه برای آنر در سال 2021 و مقایسه وضعیت نیروی کار و رکود اقتصادی جهانی 2022 را در نظر بگیریم!

عکس بالا مربوط به فروش سالانه برندها (تعداد) در 2022 است که سامسونگ رتبه یک، اپل رتبه دو و…. به دست آوردند و همچنین مقایسه با رکورد فروش در مدت مشابه در سال گذشته که منفی است.

اکنون نگاهی بیندازیم به تعداد فروش تلفن‌های هوشمند دو غول سازنده موبایل به تفکیک سه‌ماهه در 2022 :

تا به اینجای سال 2023 نیز، کمپانی سامسونگ با فروش 60.6 میلیون گوشی نسبت به فروش 58 میلیونی اپل در سه‌ماهه نخست امسال، توانسته در جایگاه نخست پرطرفدارترین سازندگان جهانی اسمارت‌فون قرار بگیرد.

نگاهی به فروش سه‌ماهه‌های سال 2022 به تفکیک برند:

چند عامل باعث کاهش فروش جهانی گوشی‌های همراه بودند. رکود اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید 19 و بروز بحران در بخش تولید و همچنین نیروی کار (چین)، اثر کووید روی سبک زندگی مردم، و نیز پیامدهای این رکود روی وضع اقتصادی خریداران اثر منفی داشت و البته حمله روسیه به اوکراین که روی اقتصاد جهان و به ویژه اقتصاد اروپا اثر پررنگی گذاشت.